زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟ راهی تضمینی برای دفع مورچه از خانه مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (١٢ اردیبهشت ١۴٠٣) | اواخر هفته، خراسان رضوی و مشهد بارانی می‌شود افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران، امروز به تصویب رسید + جزئیات (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ابلاغ مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان کمتر از ۷ سال (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جلوگیری از ۱۳۰ سقط جنین به‌همت مرکز «نفس» در شهرستان قوچان
سرخط خبرها

انصراف ۱۵۲ مادر مشهدی از سقط جنین از ابتدای امسال

  • کد خبر: ۲۰۰۸۵۴
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
انصراف ۱۵۲ مادر مشهدی از سقط جنین از ابتدای امسال
طی ۷ ماه ابتدایی امسال و با انصراف مادران باردار از سقط جنین صورت گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز «از ابتدای امسال تا پایان مهرماه در مشهد ۱۵۲ مادر باردار از سقط‌جنین منصرف شده‌اند و این آمار در همین بازه زمانی در خراسان‌رضوی ۱۷۰ مورد بوده است.» این آمار و ارقام به روایت مدیر مرکز «نفس» خراسان‌رضوی است که خروجی کار مراکز «نفس» را نشان می‌دهد. البته این مرکز مختص خراسان‌رضوی نیست و «نفس» در ۳۱ استان و ۱۴۶ شهرستان فعال است و طبق آخرین آماری که محسن ذاکریان، دبیر قرارگاه کشوری طرح نفس (نجات فرزندان سقط)، در شهریور‌ماه امسال به شهرآرا اعلام کرد، شبکه «نفس» روزانه از وقوع سی سقط‌جنین در کشور جلوگیری می‌کند.

مدیر مرکز «نفس» خراسان‌رضوی درهمین‌باره، در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به اینکه افزایش یا کاهش آمار انصراف از سقط‌جنین در مشهد و استان هنوز بررسی نشده است، اظهار کرد: آمار کشوری انصراف از سقط‌جنین در مادران باردار تا پایان مهر‌ماه امسال ۲ هزارو ۶۰۰ مورد بوده است.

افزایش شناسایی مادران باردار در معرض سقط

تکتم زاده‌احمد با اشاره به اهمیت شناسایی مادران باردار در معرض خطر، بیان کرد: این امر بدون کمک مراکز بهداشتی، درمانی و ماما‌ها امکان‌پذیر نیست؛ حتی در مواردی ممکن است مادران بارداری که قصد سقط‌جنین دارند به عطاری مراجعه کنند. اخیرا نیز دارو‌های سقط‌جنین در مراکز غیرتخصصی ارائه می‌شود.

او با بیان اینکه از ابتدای تأسیس مرکز «نفس» تاکنون در خراسان‌رضوی بیش از ۲ هزار مادر باردار از سقط‌جنین خود منصرف شده‌اند، افزود: یکی از اقدامات مؤثر در موفقیت «نفس»، شبکه‌سازی در کشور و آموزش افرادی است که توانایی منصرف کردن مادران باردار از سقط‌جنین را داشته باشند، اما مهم‌ترین عامل، شناسایی مادران باردار در معرض سقط‌جنین است که این آمار در هر استان با‌توجه‌به شرایط خاص آن اقلیم، فرهنگ و شرایط اقتصادی متفاوت است.

باور افراد، مهم‌ترین دلیل سقط‌جنین

مدیر مرکز «نفس» خراسان‌رضوی درباره عمده دلایل سقط‌جنین در افراد، گفت: به جرئت می‌توان گفت که برخلاف تصور مردم که گمان می‌کنند مسائل اقتصادی اولین و مهم‌ترین عامل سقط‌جنین در مادران باردار است، باید گفت که باور و فرهنگ افراد درباره سقط‌جنین، مهم‌ترین دلیل و پس‌از‌آن نیز ناسازگاری بین زوج‌ها دومین عامل انجام این کار است.

زاده‌احمد با اشاره به اینکه در کنار آمار موفقیت‌آمیز انصراف از سقط، موارد ناموفقی نیز داشته‌ایم، اضافه کرد: وقتی مادر آگاهی‌های جسمی، پزشکی و حتی عقیدتی درحوزه سقط‌جنین را کسب می‌کند، به‌دلیل تغییر باور، از سقط‌جنین منصرف می‌شود؛ بنابراین تعداد مواردی که منصرف می‌شوند، کم است و شاید در خراسان‌رضوی به ۱۰ مورد هم نرسد؛ بنابراین تنها عاملی که به ما کمک می‌کند این‌چنین مواردی را از سقط‌جنین منصرف کنیم، مشاوره‌های مداوم با محوریت آگاهی دادن به مادر است.

او بیان کرد: البته عامل مشکلات مالی را نمی‌توان نادیده گرفت، اما کمک خیران در این زمینه می‌تواند بسیار مؤثر باشد. ضمن اینکه مهم‌ترین زمان برای جلب کمک‌های خیران، بارداری‌های دوران عقد است، به‌این‌دلیل‌که زوج‌ها آمادگی حضور فرزند و حتی هزینه و امکانات برگزاری یک مراسم فوری و تهیه وسایل زندگی را ندارند؛ در نتیجه راحت‌ترین و در‌دسترس‌ترین کار را سقط‌جنین می‌دانند.

فعالیت ناجیان و حامیان در «نفس»

زاده‌احمد با اشاره به حضور حدود ۱۰ ناجی افتخاری یا مشاور در مشهد، بیان کرد: ناجیان افتخاری اقدام به مشاوره‌های تخصصی، روان‌شناسی زوج‌ها، تربیت فرزند و‌... می‌کنند و به‌طور مداوم با افراد موردنظر ارتباط و مشاوره تلفنی دارند؛ اما پس از اینکه مادر از سقط‌جنین منصرف شد، حامیان با مادران ارتباط تلفنی و حتی حضوری مداوم دارند تا زمانی که بچه به سن مشخصی برسد و از زنجیره «نفس» خارج شود.

او با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه مرکز «نفس» پای کار آمدن سازمان‌هاست تا بتوانیم به فرهنگ غلط غلبه کنیم، اظهار کرد: راه‌های ارتباطی با این مرکز از طریق تلفن‎های ۰۵۱۳۸۵۸۴۲۴۰ و ۰۹۰۲۶۲۶۲۶۶۳ است همچنین مردم از طریق اینترنت در هر استانی می‌توانند آدرس مرکز «نفس» در شهر خود را پیدا و به‌صورت حضوری مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->